You don't have javascript enabled. Good luck with that.

بررسي مشكلات صنعت قطعه سازي در نشست خبري نمايشگاه قطعات خودرو اصفهان/ پراكندگي سرمايه، مانع توسعه است

1395/02/22

تعدد خودروسازهای کوچک در کشور باعث شده ایران در این صنعت برندی در سطح جهانی نداشته باشد. 

عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در زمینه تولید قطعات خودرو توانمندی های زیادی در کشور وجود دارد که متأسفانه به دلیل نبود ارتباطات مؤثر، نتوانسته ایم از تمام توان موجود در این صنعت بهره مند شویم.

به گزارش واحد رسانه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، قاسم جباری در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، مجموعه ها و صنایع وابسته خودرو با اشاره به این که تحریم های چند سال گذشته باعث ضعف ارتباطی ما با برندهای مهم جهان شد، افزود: در سطح کشور واحدهایی وجود دارند که فعالیت آن ها در سطح بین المللی است اما به دلیل مشکلات سال های گذشته و نوسان اقتصادی، هم اکنون با بخشی از ظرفیت خود کار می کنند.

رییس کمیسیون جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی، اظهار داشت: اتاق بازرگانی تلاش دارد ارتباطات تولیدکنندگان را تقویت کرده و همچنین با شناسایی و حمایت از مجموعه هایی که می توانند با مجموعه های بین المللی، همکاری و مشارکت اقتصادی داشته باشند، در زمینه افزایش صادرات، بهینه کردن تولیدات و تأمین نیاز بازارهای خارجی اقداماتی انجام دهد.

جباری به شرایط خاص صنعت خودرو در سال های اخیر اشاره داشت و گفت: سرمایه های صنعت خودرو در ایران پراکنده است و سرمایه های اصلی نیز در اختیار چند شرکت قرار دارد، به همین دلیل امکان رشد و توسعه از برخی مجموعه ها گرفته شده است.

وی اذعان داشت: تعدد خودروسازهای کوچک در کشور باعث شده ایران در این صنعت برندی در سطح جهانی نداشته باشد.

عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی اصفهان با تأکید بر این که حضور در نمایشگاه ها به معنی تجمیع توانمندی ها است، بیان داشت: امیدواریم در فضای پس از تحریم خودروسازها و قطعه سازان کشور بتوانند سهم خود را از بازارهای جهانی کسب کرده و ورود بهتری به اقتصاد فرامرزی داشته باشند.  

وی همچنین اذعان داشت: تحریم ها باعث شد بیش از یک دهه از دانش و تکنولوژی روز جهان عقب باشیم و این موضوع در صنایعی مانند خودرو، شدت بیشتری داشت.

جباری با بیان این که انحصار اقتصادی ما را از رقابت در عرصه جهانی باز می دارد، گفت: انحصارها باید از ریشه رفع شود در غیر این صورت، به جای درمان اساسی و ریشه ای تنها درمان مقطعی داشته ایم و به اعتقاد من صنعت قطعه سازی به درمان ریشه ای نیاز دارد.

بدهی شرکت های خودروساز، مشکل بزرگ قطعه سازان

همچنین دبیر خانه صنعت و معدن اصفهان با تأکید بر این که در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل"، صنایع کشور نیازمند نگاهی ویژه هستند، اظهار داشت: مهم ترین مشکل صنایع قطعه ساز، مطالبات معوق آنان از شرکت های خودروسازی است.

محمدرضا طالبیان تصریح کرد: متأسفانه صنایع قطعه ساز ما به بانک ها بدهکارند و هر روز بر میزان سود ناشی از معوقات آنان افزوده می شود و این جرایم بانکی، بار دیگری بر دوش آنان تحمیل می کند. از طرف دیگر شرکت های خودروساز بدهی های خود را پرداخت نکرده و بابت تأخیر خود سودی نمی پردازند. بنابراین قطعه سازان در شرایط سختی قرار دارند.

وی با گلایه از این که شرکت های خودروساز برخی قطعات مورد نیاز خود را از خارج از کشور و به صورت نقدی خریداری می کنند، بیان داشت: اگر همین روند با قطعه سازان داخلی انجام شود، مشکلات تولید ملی در این بخش مرتفع خواهد شد.

دبیر خانه صنعت و معدن استان به موضوع جعل برندها و قاچاق این بخش اشاره کرد و ادامه داد: سطح کیفی برخی قطعات تولید داخل کشور با برندهای اروپایی برابری می کند اما خودروسازان داخلی همچنان در برخی موارد، اعتماد بیشتری به تولیدات خارج از کشور دارند.  

طالبیان اضافه کرد: اگر مشکلات تولیدکننده داخلی مرتفع شود، باز هم ارتقای سطح کیفی تولیدات داخل را شاهد خواهیم بود.

وی تأکید کرد: یکی از راه های جلوگیری از واردات قطعات بی کیفیت خارجی به بازار کشور، افزایش عوارض واردات است و این امر می تواند رونقی دوباره برای صنعت قطعه سازی به دنبال داشته باشد.

فعالیت بیش از 200 قطعه ساز در استان اصفهان

در ادامه رییس انجمن قطعه سازان استان اصفهان، با بیان این که بیش از 200 قطعه ساز در استان اصفهان فعالیت می کنند، گفت: نزدیک به 70 واحد از این تعداد با خودروسازان بزرگ کشور قرارداد دارند.

ابراهیم احمدی گفت: استان اصفهان پس از تهران و البرز، سومین استان کشور از نظر تولید سالانه قطعات خودرو است و بیشتر واحدهای فعال در این زمینه در شهرستان های گلپایگان، نایین، کاشان و شهرضا فعال هستند. همچنین استان اصفهان نخستین استان کشور در زمینه فروش قطعات تولیدی خودروهای سنگین و تجاری است.

وی وجود نیروی تخصصی و صنعتی در استان اصفهان را مزیت بزرگ این استان در صنعت قطعه سازی عنوان کرد و گفت: استان اصفهان دارای زیربنای صنعتی و تولیدی است و همین مسأله باعث شده این استان توانمندی زیادی در بخش تولید قطعات خودرو داشته باشد اما با وجود این ظرفیت، ضعف تکنولوژی و دور بودن از برندهای مطرح، از نقاط ضعف این استان به شمار می رود.

احمدی، بالا بودن نرخ سود بانکی و کوتاه بودن زمان بازپرداخت وام ها را مشکل مهم تولیدکنندگان دانست و اضافه کرد: در دیگر کشورها نرخ سود بانکی کم و زمان بازپرداخت طولانی است در حالی که در ایران این موضوع بر عکس است.

وی تصریح کرد: از سال 76، هزینه های تولید در ایران 18 تا 30 برابر شده که شامل دستمزد، مواد اولیه، هزینه حمل و نقل و انرژی است، در حالی که قیمت دلار در این مدت 5 برابر افزایش یافته است.

رییس انجمن قطعه سازان استان اصفهان این موضوع را بزرگ ترین تهدید برای تولیدکننده داخلی عنوان کرد و بیان داشت: البته شرایط روانی موجود در بازار ایران باعث شده خودروسازان خارجی برای ورود به بازار ایران اشتیاق نشان دهند اما آنان در صورت حضور در ایران، قطعه سازان خود را به همراه خواهند داشت این در حالی است که در صورت استفاده از تولید داخل، سرمایه ها، دانش، بهره وری و سطح تکنولوژی صنعتگر ایرانی نیز ارتقا می یابد.

وی به نقش نمایشگاه ها در این خصوص اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه ها بهترین مهارت یابی و تمرین رقابت و افزایش توانمندی است که در حال حاضر می تواند برای اقتصاد داخلی مفید باشد.