نمایشگاه قطعات خودرو اصفهان، عاملی برای توسعه محصولات قطعه‌سازان ایرانی

نمایشگاه قطعات خودرو اصفهان، عاملی برای توسعه محصولات قطعه‌سازان ایرانی

1398/3/22 293 0

نمایشگاه قطعات خودرو اصفهان، عاملی برای توسعه محصولات قطعه‌سازان ایرانی

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو اصفهان با برگزاری نشست خبری و حضور مسئولان کشوری و استانی آغاز به کار کرد.

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو اصفهان با برگزاری نشست خبری و حضور مسئولان کشوری و استانی آغاز به کار کرد.

به گزارش اداره رسانه شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، در نشست خبری این نمایشگاه، معاونان گروه صنعتی ایران خودرو، مدیرعامل شرکت ساپکو، روسای اتحادیه‌های مرتبط با تولید و خدمات پس از فروش قطعات خودرو اصفهان، مدیران شرکت شهر‌ک‌های صنعتی استان و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان حضور داشتند.

این نمایشگاه از 21 تا 24 خردادماه 1398 در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان برپا خواهد بود.

مدیر نمایشگاه‌های داخلی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در نشست خبری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه که به مدت چهار روز برپا خواهد بود، به ارائه توانمندی‌های شرکت‌های فعال در زمینه قطعات خودرو، بازرگانی و خدمات پس از فروش، ماشین‌آلات و تجهیزات قطعه‌سازی، تجهیزات جانبی، تزئینات و محصولات وابسته به خودرو و تعمیر و نگهداری خودرو می‌پردازد.

مجید نایب‌زاده افزود: پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، مجموعه‌ها و صنایع وابسته خودرو اصفهان در 8500 مترمربع فضای نمایشگاهی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت‌های معتبری از استان‌های اصفهان، تهران، البرز، خراسان رضوی، مازندران، آذربایجان شرقی، خوزستان، زنجان، گیلان، مرکزی و یزد در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که از جمله مهمترین این شرکت‌ها می‌توان به ساپکو، کیان پارت، سینا پارت، شاهین یدک، قطعه گستر بارمان کیمیا، سپنا توسعه تجارت، رایان خودرو، باتری‌سازی برند برتر، ماد پارت، نگار خودرو، نوآوران صنعت پندار، فیلتر ولیعصر، کوشش رادیاتور، پارتیزان صنعت و گروه تولیدی مایعات خودرو گلپایگان اشاره کرد.

مدیر نمایشگاه‌های داخلی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان تصریح کرد: این نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که صنعت قطعه‌سازی خودروی کشور با وجود فشار اقتصادی و مشکلات مختلف حوزه تولید، با تنگناهای جدی روبرو شده که حمایت از کارآفرینان این حوزه و اتخاذ سیاست‌های راهبردی می‌تواند به توسعه اقتصادی و کیفی صنعت خودروسازی کشور و رشد ارزش افزوده بینجامد.

به گفته وی، صنعت قطعه‌‌سازی به عنوان یکی از صنایع مادر و تامین کننده نیازهای خودروسازان در شرایط کنونی کشور با مشکلات مختلفی از جمله نبود نقدینگی و افزایش سرسام‌آور مواد اولیه روبروست و در این در حالی است که مشتریان قطعه‌سازان با پرداخت نکردن تعهدات خود، ضمن کاهش حجم نقدینگی تولیدکنندگان قطعه، بار مضاعفی را به صنعت دیرین قطعه‌سازی کشور وارد آورده‌اند.

نایب‌زاده با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده، صنعت قطعه‌سازی خودرو نیازمند سرمایه‌گذاری ثابت ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی به انضمام سرمایه‌گذاری ثابت ارزی سه میلیارد یورویی است تا بتواند زمینه‌ساز رونق اقتصادی کشور باشد، بیان داشت: در چنین شرایطی برگزاری نمایشگاه می‌تواند شرایط مطلوبی برای گفتگوهای دو یا چند جانبه میان فعالان این عرصه، متخصصان و مشتریان آنها ایجاد کند. حضور در نمایشگاه، در کنار ایجاد بازارهای جدید برای شرکت‌های فعال در حوزه قطعات خودرو، می‌تواند فرصت مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری در این بخش باشد. سرمایه‌گذاری‌هایی که صنعت قطعه‌سازی را از رکود خارج کند و روزهای روشنی را برای این صنعت به همراه آورد.

 

نقش تاثیرگذار اصفهان در تولید قطعات خودرو کشور

مدیرعامل شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو) نیز در این نشست خبری گفت: ساپکو با نگاه و تیم جدید خود درصدد است تمامی نیازهای فناورانه در حوزه‌های مختلف را برای صنعتگران فراهم کرده و از آنها حمایت ویژه کند.

منصور منصوری اظهار کرد: امسال صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی با توجه به شرایط تحریم با مشکلات زیادی مواجه شده و دلیل حضور ما در این نمایشگاه حامل این پیام روشن است که در شرایط سخت باید بیشتر به هم توجه کنیم تا خوداتکایی اتفاق افتد.

وی با بیان اینکه استان اصفهان توانمندی‌های زیادی دارد، افزود: از نظر رنکینگ فروش این استان به لحاظ میزان فروش قطعات به گروه صنعتی ایران خودرو در مقام چهارم و به لحاظ تأمین مواد اولیه مقام اول را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو) خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۵ درصد ورق مورد نیاز درصنعت خودروسازی از فولاد تأمین می شود.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم با توجه به تحریم های ظالمانه بهترین فرصت فراهم شده تا با هم‌افزایی و برنامه‌ریزی مناسب و مدل همکاری تجربه شده در کشورهای صنعتی گام‌های مهمی برداریم.

منصوری با بیان اینکه شرکت ساپکو درصدد برآمده درخصوص خودکفایی قطعاتی که از خارج وارد می شود اقدامات خوبی انجام دهد، افزود: در خصوص خودروهای جاری ۲۰۰ پروژه تعریف شده که ۱۸۰ میلیون یورو برای تأمین قطعاتی که سازندگان وارد می‌کنند، در نظر گرفته شده و این رقم مربوط به یک میلیون تولید برای دوسال درنظر گرفته شده است چون برای تولید برخی قطعات باید خط جدید تعریف شود.

وی اظهارکرد: ۵۵ میلیون یورو در قالب صد قطعه درخصوص قطعاتی که خرید خارج توسط ما انجام می‌شد در نظر گرفته شده که خوشبختانه ۲۰ مورد از قطعات را داخلی سازی کرده و به تولید انبوه رسانده ایم.

مدیرعامل شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو) تصریح کرد: درخصوص مواد اولیه که سهم زیادی درتولید قطعات خودرو دارند و ۵۵ تا ۶۰ درصد قطعات را از نظر ارزشی مربوط به مواد اولیه می دانیم، شاهد ۸۵ درصد خودکفایی درخودروهای جاری هستیم چرا که نگاه توسعه ای در گروه صنعتی ایران خودرو علی رغم شرایط تحریم، تعریف شده است.

وی با بیان اینکه ۵۰ پروژه برای تأمین مواد اولیه تعریف شده که نیمی از آن مربوط به مواد اولیه فلزی و ۵۰ درصد مربوط به مواد اولیه پلیمری است و حدود ۶۵ میلیون یورو به این حجم از قطعات باز می گردد، تأکید کرد: بخش خودکفایی آیتم بسیار مهمی است تا بتوانیم تعهدات خودمان را در تحویل به موقع خودرو به مشتریان عملی کنیم.

منصوری افزود: نگاه ویژه در شرکت ساپکو این است که همکاری تنگاتنگی با انجمن قطعه سازان داشته باشیم از این رو هفت استان از جمله اصفهان را به صورت پایلوت در نظر گرفته ایم.

وی با بیان اینکه در بخش توسعه محصولی پروژه های جدیدی از جمله خودروی ۲۰۷ پانوراما تعریف شده که امیدواریم پیش فروش آن به زودی انجام شود، اظهار کرد: دناپلاس با گیربکس اتوماتیک از دیگر پروژه های توسعه محصولی بوده که روز شنبه هفته جاری پیش فروش آن انجام شد.

مدیرعامل شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو) ادامه داد: پروژه ملی و مهم ما تولید خودروی ۳۰۱ است که با توجه به اینکه ۶۵ میلیون سرمایه گذاری صورت گرفته تا حال حاضر برای این پروژه، نیاز است سرمایه گذاری برای تکمیل پروژه انجام شود تا بتوانیم تا پایان سال این پروژه را عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به صادرات محصولات ایران خودرو اظهار کرد: باتوجه به نوسانات نرخ ارز و تجربه ساخت قطعات می توانیم برای صادرات قطعات برنامه ریزی کنیم، البته این موضوع جزء مأموریت های شرکت ساپکو است.

منصوری تأکید کرد: با سه حوزه خودکفایی، توسعه محصولی و صادرات، زنجیره تأمین از حالت فعلی که فقط تولید قطعات خودروهای جاری است نگاه تحقیقاتی، توسعه ای و طراحی حاکم خواهد شد.

وی در خصوص بدهی شرکت های خودروسازی از جمله ایران خودرو به قطعه سازان گفت: چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط دولت به خودروسازان درنظر گرفته شده تا بین قطعه سازان تقسیم شود که امیدواریم این رقم تخصیص پیدا کند تا سازندگان تولیدات خود را افزایش دهند.

مدیرعامل شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو) با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز قطعه سازان داخلی را با چالش مواجه کرده است، افزود: ما مجبور بودیم به تولید محصولات ادامه دهیم و ماحصل این اتفاق بود که خودروهایی با کسری قطعات تولید شد ولی با این شرایط ۱۶ هزار دستگاه خودرو توسط ایران خودرو تحویل مشتریان شد.

وی با بیان اینکه به طور میانگین می‌توان گفت درصد خودکفایی گروه صنعتی ایران خودرو ۷۸ درصد است، افزود: مطمئناً میزان خودکفایی به صفر نمی رسد زیرا هنوز برای تأمین برخی از مواد اولیه خاص خرید خارجی انجام می شود.

منصوری در خصوص پیش فروش محصولات ایران خودرو گفت: پیش فروش های کوتاه زمان، مسئولیت ما را افزایش می دهد و تکمیل ظرفیت پیش فروش ها در کمترین زمان علاقه مندی مردم به خرید محصولات ایران خودرو را نشان می دهد وهمین موضوع انگیزه تولید با کیفیت و تحویل در زمان مقرر را افزایش می دهد.

 

فعالیت 9400 واحد صنعتی در استان اصفهان

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان نیز در این نشست خبری اعلام کرد: ۹ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی در این استان فعال است که پنج هزار و ۷۰۰ واحد آن در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند.

حسینی اظهار کرد: اکثر واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان اصفهان در زمینه تولید قطعات خودرو فعالیت می کنند و توانمندی بالایی دارند.

وی افزود: بیشتر واحدهای صنعتی استان اصفهان در شهرهای گلپایگان، نجف آباد و نائین مستقر هستند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان با بیان اینکه در این استان ۷۸ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد، افزود: براساس این آمار هشت درصد شهرک ها و نواحی صنعتی کشور در استان اصفهان واقع شده است.

وی ادامه داد: در قالب بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه که سال گذشته ابلاغ شده، برای حمایت از خوشه های کسب و کار کمک های خوبی در نظر گرفته شده که صنعتگران می توانند از این اعتبارات استفاده کنند.

حسینی ادامه داد: سه بانک عامل در استان اصفهان شامل بانک آینده، سینا و بانک توسعه صادرات تسهیلات کم بهره را به واحدهای صنعتی ارائه می کنند تا مسیر رونق تولید با عزم بیشتر پیش رود.

 

مسئول خودکفایی مواد اولیه، خودروساز نیست

معاون طراحی و توسعه محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این نشست خبری گفت: مسئول خودکفایی مواد اولیه، خودروساز نیست و البته در خصوص قطعات الکترونیک انتظار این است که تولیدات صدرصد داخلی باشد.

عادل پیرمحمدی افزود: درپروژه پژو ۳۰۱ ، ۶۰ درصد ورق‌های مورد نیاز را از تولیدات داخلی تأمین می کنیم اما ۴۰ درصد باقیمانده قابلیت ساخت داخل میسر نیست.

وی ادامه داد: انتظار از خودروسازان خودکفایی است اما این انتظار الزاماتی دارد که اصلی‌ترین آن مربوط به مواد اولیه است.

معاون طراحی و توسعه محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو تأکید کرد: استانداردهای حاکم بر قطعات خودرو مشخص است و ما بر اساس تست نهایی قطعات اقدام می کنیم.

 

بومی‌سازی قطعه‌سازی با همکاری شرکت های داخلی

در ادامه این مراسم مدیر ارتباطات شرکت خدمات فنی رنا (خدمات پس از فروش سایپا دیزل) گفت: بیش از صد قطعه را با همکاری شرکت های قطعه سازی داخلی بومی سازی کردیم که مورد استقبال گسترده قرار گرفت.

محمدرضا محمدبیگی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم اصفهان را به زنجیره مصرف کنندگان اضافه کنیم.

وی ادامه داد: شرکت خدمات فنی رنا به عنوان ارائه کننده خدمات پس از فروش سایپا دیزل در صنعت حمل و نقل کشور با بیش از ۶۰ سال قدمت جزو شرکت های خوشنام عرضه محصولات محسوب می شود.

مدیر ارتباطات شرکت خدمات فنی رنا با بیان اینکه شرکت های خدمات پس از فروش برای تأمین قطعات در دوران گارانتی دغدغه دارند و سعی می کنند مشتریان خود را در این برهه زمانی راضی نگه دارند، افزود: این درحالی است که در سال های پس از اتمام گارانتی این امکان برای مشتریان وجود ندارد که بتوانند از قطعات اصلی خودرو استفاده کنند؛ از این رو سال گذشته با تغییر رویکرد، داخلی سازی قطعات را آغاز و عرضه آن را انجام دادیم که ماحصل آن کاهش ۵۰ درصدی قیمت قطعات و افزایش رضایتمندی مشتریان بود.

وی خبر از برگزاری یک همایش تخصصی برای معرفی توانمندی های شرکت خدمات فنی رنا به تمام صنعتگران و تأمین کنندگان لوازم یدکی خودرو داد و گفت: این همایش روز پنجشنبه هفته جاری در هتل آسمان برگزار می شود.

 

طلب قطعه‌سازان از شرکت‌های خودروساز چقدر است؟

رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان استان اصفهان نیز در این نشست گفت: کل میزان مطالبه قطعه‌سازان از شرکت‌های خودروسازی ۴۰۰ میلیارد تومان است که قرار بود بخش زیادی از آن ظرف ۱۲۰ روز پرداخت شود.

ابراهیم احمدی اظهار کرد: گاهی مطالبات به قدری زیاد است که در بازه زمانی ۱۲۰ روز امکان پرداخت آن وجود ندارد؛ البته در حال حاضر مهمترین مشکل قطعه‌سازان این است که قطعاتی را که باید خریداری کنیم «نقدی است.»

وی با بیان اینکه صد هزار میلیارد تومان گردش مالی در صنعت خودروسازی وجود دارد، افزود: با نگاهی که به صنعت خودرو از سال ۹۱ به بعد شده و خودروسازان نتوانستند نسبت به سایر صنایع آزادی عمل داشته باشند، مشکلات در این بخش زیاد شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان استان اصفهان ادامه داد: سال گذشته صنایعی همچون فولاد، آلومینیوم و مس توانستند به دلیل تحمیل هزینه های تولید افزایش قیمت داشته باشند اما صنعت خودرو مورد بی مهری قرار گرفت و البته پیش فروش ها نیز آنها را تحت فشار گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط حاضر می توان با بومی سازی قطعات بیشتر چالش های ایجاد شده را به فرصت تبدیل کرد.

احمدی تصریح کرد: بیشترین عمق ساخت داخل قطعات خودروهای سواری را استان اصفهان داشته است که امیدوارم عمق داخلی سازی بازهم در این استان افزایش پیدا کند.

 

صنعت خودرو سیاسی شده است

مدیرعامل گروه صنعتی همگام نیز در ادامه این آیین طی سخنانی اظهار کرد: صنعت خودرو در کشور ما سیاسی شده به طوری که حتی مجلس شورای اسلامی نیز درگیر خودرو شده درحالی‌که این موضوعات ارتباطی به مجلس ندارد و تنها مربوط به عرضه و تقاضا است.

محمدرضا جبارزارع افزود: اگر قیمت خودرو به موقع افزایش یافته بود، امروز حاشیه بازار نداشتیم، اگر سال گذشته به محض افزایش نهادها، قیمت خودرو نیز افزایش پیدا می کرد شاهد مشکلات امروزی نبودیم.

وی تأکید کرد: اگر اجازه دهیم صنعت خورو از حالت سیاسی خارج شود می تواند رقابت کند؛ اینکه درحال حاضر پیش فروش خودروها ظرف یکساعت انجام می شود نشان از این دارد که عطش زیادی در بازار وجود دارد چرا که حاشیه بازار خودرو چند برابر شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی همگام تأکید کرد: هرگاه در مدیریت و مکانیزم ها دستکاری شده مشکلات زیادی به وجود آمده؛ دخالت های ابزاری ما را دچار مشکل می کند.

 

برای رفع مشکلات تدبیر به خرج دهیم

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست تاکید کرد: باید برای رفع مشکلات تدبیر به خرج داد و از جوانان متخصص استفاده کرد.

پورمحمد شریعتی ادامه داد: به جای اینکه دنبال هستیم قطعات مشابه را از جاهای دیگر تأمین کنیم، باید به جوانان خودمان باور داشته باشیم چرا که آنها می توانند تولیداتی باکیفیت تر از نمونه مشابه خارجی داشته باشند.

وی با بیان اینکه سیاست های شورای شهر اصفهان احیای شهر از نظر زیست محیطی است، گفت: بیشتر روزهای سال هوای شهر اصفهان آلوده است از این رو سیاست گذاری شده تا اصفهان را به شهری زیست پذیر تبدیل کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان مدیران شهرداری و شهروندان را توصیه می کند که برای حفظ اشتغال، رونق اقتصادی، ارتقاء گردش مالی و افزایش نقدینگی از تولیدات داخلی استفاده کنند.

وی در خصوص انجام پیش فروش محصولات ایران خودرو در زمانی اندک گفت: این موضوع نشان از افزایش کیفیت محصولات صنایع خودروسازی دارد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر